Pages

Ads 468x60px

Tuesday, September 13, 2011

CINTA RASULULLAH PADA ANAK KECIL..



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..


Dalam mencontohi sifat dan didikan dalam bidang kekeluargaan, ramai orang suka mencari dan melihat kaedah terkini dalam didikan anak samada secara islamis ataupun secara teori-teori tokoh-tokoh pemikir falsafah.

Bagi diriku, aku lebih senang melihat didikan dan pesona yang terhasil dari kaedah Nabi s.a.w. sebelum dimodifikasi oleh kaedah lain sebagai penambah baikan mendidik anak di zaman yang serba kemerosotan moral dan akidah. Bukankah pada Rasulullah S.A.W itu terapat suri teladan terbaik?? Anak-anak itu ibarat kain putih, yang suci lagi bersih tanpa noda ketika dilahirkan. Sungguh suci fitrahnya, sungguh menenangkan bila melihatnya saja, dapat mendamaikan hati yang resah. Allahuallah., hebatnya kanak-kanak itu. Dengan melihat telahannya saja, jiwa yang sarat dengan masalah dapat hilang segera.

Islam adalah jalan hidup yang lengkap, tidak ada satu aspek hidup pun yang tanpa arah dan tujuan. Justeru, tanggung jawab sebagai ibu bapa muslim adalah menanamkan rasa cinta kepada Allah dan Rasulullah s.a.w. Inilah kewajipan yang menjadi penyelamat bagi seisi keluarga daripada azab Allah di dunia dan di akhirat kelak.



Rasulullah s.a.w sangat baik kepada anak-anak dan sangat mengasihi mereka. Baginda s.a.w suka mengusap kepala anak-anak dan mendoakan untuk mereka. Apabila ada anak-anak yang mendekati baginda, baginda akan mengendong dan menunjukkan perasaan yang kasih sayang kepada mereka. Kadang-kadang, baginda akan menjulurkan lidahnya agar kana-kanak gembira dan tertawa melihat teletahnya.


Apabila baginda berbaring, baginda akan memerintahkan agar si anak duduk di kaki atau dada baginda.
Apabila ada beberapa orang kanak-kanak, baginda akan memerintahkan agar mereka mebentuk barisan, kemudian baginda merentangkan tangannya, dan bersabda, “Larilah ke mari, siapa yang paling cepat menyentuhku, akan memperoleh hadiah.” Kanak-kanak pun akan berlari kepada baginda. Beberapa anak akan jatuh ke dada dan yang lain akan jatuh ke perut baginda. Kemudian baginda akan memeluk dan mencium mereka.


Ada ketikanya, apabila baginda bertemu dengan kanak-kanak, baginda akan menyalami mereka, meletakkan tangan baginda di kepala mereka, dan mengendong anak kecil. Baginda akan mudah rasa terharu apabila melihat seorang ibu yang mencintai bayinya. Pernah beliau bersabda, “barang siapa yang dikurniakan anak-anak oleh Allah s.w.t., dan dia mencintai anak-anaknya, dan juga menunaikan kewajipan terhadap mereka, maka dia akan selamat dari neraka jahannam.”



Apabila Rasulullah s.a.w. bertemu kanak-kanak ketika pulang dari perjalanan, baginda akan mengangkat mereka dengan penuh kasih sayang kemudian mendudukkan mereka di depan ataupun di belakang mereka di depan atau pun di belakang beliau di atas unta. Kanak-kanak juga sangat mencintai baginda.



Begitu kanak-kanak melihat baginda, mereka akan berlari kepada beliau. Baginda akan mengangkat mereka satu persatu dan mencium mereka, baginda akan memberi kurma ataupun buah-buahan segar yang lainnya.



Apabila Rasulullah mendengar seorang bayi yang menangis, baginda akan memendekkan solat jemaah ketika menjadi imam, agar ibunya akan menjadi tenang. (Khasail Nabawi)



Ketika air mata Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam menetes disebabkan kematian putra beliau bernama Ibrahim, Abdurrahman bin ‘Auf Radhiallaahu anhu bertanya kepada beliau: “Apakah Anda juga menangis wahai Rasulullah?” Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam menjawab: “Wahai Ibnu ‘Auf, ini adalah ungkapan kasih sayang yang diiringi dengan tetesan air mata. Sesungguhnya air mata ini menetes, hati ini bersedih, namun kami tidak mengucapkan kecuali yang diridhai Allah SWT. Sungguh, kami sangat berduka cita berpisah denganmu wahai Ibrahim.” (HR. Al-Bukhari).



Kasih sayang tersebut tidak hanya terkhusus bagi kerabat beliau saja, bahkan beliau curahkan juga bagi segenap anak-anak kaum muslimin. Asma’ binti ‘Umeis Radhiallaahu anha –istri Ja’far bin Abi Thalib- menuturkan: “Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam datang menjengukku, beliau memanggil putra-putri Ja’far. Aku melihat beliau mencium mereka hingga menetes air mata beliau. Aku bertanya: “Wahai Rasu-lullah, apakah telah sampai kepadamu berita tentang Ja’far?” beliau menjawab: “Sudah, dia telah gugur pada hari ini!” Mendengar berita itu kamipun menangis. Kemudian beliau pergi sambil berkata: “Buatkanlah makanan bagi keluarga Ja’far, karena telah datang berita musibah yang memberatkan mereka.” (HR. Ibnu Sa’ad, Tirmidzi dan Ibnu Majah).


Malah, sepanjang hidup baginda, Rasulullah s.a.w. sama sekali belum pernah memukul, bersikap kasar, kejam, ataupun bersikap diam terhadap kanak-kanak. Baginda sangat sedih terhadap tingkah laku orang Arab jahiliah yang biasa mengubur hidup-hidup anak perempuan mereka semata-mata ingin menjaga martabat mereka. Ketika di Aqabah, orang Arab bersumpah setia tidak akan membunuh anak-anak perempuan lagi. Sejak itu, perbuatan keji itu diberhentikan.


Telah kita saksikan bersama keutamaan akhlak dan keluhuran budi pekerti serta sejarah kehidupan yang agung. Semoga semua itu dapat menghidupkan hati kita dan dapat kita teladani dalam mengarungi bahtera kehidupan. Putra-putri yang menghiasi rumah kita, selalu mengharapkan kasih sayang seorang ayah serta kelembutan seorang ibu. Mendambaan belaian yang membuat hati mereka bahagia. Sehingga mereka dapat membesar dengan pribadi yang luhur dan akhlak yang lurus. Siap untuk memimpin umat, sebagai buah karya dari para ibu dan bapak, tentu saja dengan taufik dari Allah Subhannahu wa Ta'ala.

WALLAHUALAM...

0 fikr:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...