Pages

Ads 468x60px

Tuesday, March 6, 2012

Syukran ya Allah..


Jari-jemari ligat menekan keyboard, mencari-cari huruf-huruf bagi membentuk perkataan di bawah arahan akal dan hati untuk menyelesaikan misi men"update" blog. Misi ini dijalankan setelah kapten akal pening dan tepu memikirkan strategi melancarkan peperangan ke atas "asaimen", dan ketandusan idea memikirkan senjata alat perang yang sesuai bagi memuatkan kapal perang ini. Baru sampai sejam duk bahagi senjata perang, strategi peperangan, kapten akal dah letih serta pening lalat sebab "sahabat karib" matanya tertinggal di rumah tunangnya.

 Oleh itu, kapten akal mengarahkan peperangan ditangguhkan seketika waktu sementara memberi laluan kepada ketua kampung untuk memperbaiki rumah usang ini, hujan-hujan cam ni menyebabkan bumbung atap rumah bocor.









-AKAN BERSAMBUNG-
**************************************************************************

(Kisah di atas tak da kaitan dengan entry di bawah ni)

Terima kasih kepada Allah atas nikmat iman dan islam yang dikurnian kepada hamba-Nya. Tanpa iman dan islam, siapalah kita. Syukur Alhamdulillah kerana Allah memberi nikmat dan rahmat-Nya tanpa kita pinta. Allah berikan matahari, langit bumi, tumbuh-tumbuhan, haiwan ternakan dan macam-macam lagi yang masing-masing melaksanakan kepatuhan kepada Rabbul Jalil. Terima kasih kepada Allah kerna Allah sudi pinjamkan kepada kita "hak milik" Nya. Oleh itu, kita tak perlu rasa kehilangan atau kekurangan kerna pada hakikatnya kita tak punya apa-apa.

Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya


Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya



Kita Allah punya
Dunia ini ciptaan-Nya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya



Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada



Mengapa kita sombong
Memiliki Allah punya
Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya



Patut bersyukur kepada Allah
Yang memberi segalanya
Malulah kepada Allah
Kerana milik Ia punya



Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa



Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Allah punya



Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa



Gunakanlah nikmat Allah itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

**********************************************************

Tima kasih juga kepada insan yang hadir dalam hidup kita. Allah bukan suka-suka hadirkan insan-insan ini kepada kita melainkan ada hikmah tersembunyi.

Mungkin di antara insan yang hadir ini, Allah hantar bersamanya ujian yang membuat kita terkilan, menangis dan kecewa sebagai tanda kasih sayangnya. Oleh itu, selalu ingatkan diri bahawa " Allah sayang aku" tika menerima ujian, tika menghadapi tekanan dari insan yang hadir dalam hidup. Dalam kembara hidup ini, Allah aturkan kehadiran insan-insan ini tidak lain tidak bukan sebagai stesen perhentian untuk kita mengutip hikmah buat dijadikan bekalan mengemudi bahtera kehidupan ini sebagai hamba yang diredhai Ilahi.

Ujian dalam kehidupan ini merupakan tarbiyah dari Allah. Setiap liku-liku dalam hidup ini merupakan satu pelajaran yang tidak akan diperoleh di mana-mana sekolah atau universiti pun. Bila datangnya ujian dalam hidup, kita seringkali berasa kecewa, sedih dan putus asa. Merasakan seakan-akan tiada jalan keluar dan tiada pengharapan lagi. Kita merasakan bahawa Allah tidak mendengar doa yang kita titipkan saban hari.


Sebenarnya, kita insan yang serba lemah ini, seringkali jahil dalam mentafsir bagaimana Allah memakbulkan doa yang pernah kita lafazkan.


Indahnya tarbiyah dari Allah.
Yang jauh Allah dekatkan, yang lalai Allah ingatkan.
Ketika aku memohon kekuatan,
Allah memberikan aku kesulitan sehingga aku kuat,
Ketika aku memohon kebijaksanaan,
Allah memberikan aku masalah untuk aku pecahkan,
Ketika aku memohon kesejahteraan,
Allah memberikan aku akal untuk berfikir,
Ketika aku memohon keberanian,
Allah memberikan aku bahaya untuk aku atasi,
Ketika aku memerlukan cinta,
Allah memberikan aku orang bermasalah untuk aku tolong,
Ketika aku memohon bantuan,
Allah memberikan aku kesempatan,
Ketika aku tidak pernah menerima apa yang aku minta,
Tapi aku menerima apa yang aku perlukan.


Bersangka baiklah dengan Allah, jadilah hamba yang bersyukur kepada Allah. Allah sentiasa dekat dengan kita bilaman kita memerlukan kita. Allah sayangkan kita, tapi sayangkah kita kepada Allah??..

Akhir sekali:

'ingatlah Allah dalam hatimu, nescaya tiada duka buatmu. Ingatlah Allah dalam hatimu, nescaya musibah dunia tiada buatmu. Kelmarin Allah membantumu, percayalah hari ini dan selamanya Allah tetap membantumu. Jadilah hamba yang paling bahagia di sisi Allah, kerana Dia sentiasa lakukan terbaik pada hamba-Nya. Didiklah hatimu untuk meletakkan keyakinan dan pergantungan hanya pada-Nya'






************************************************************
Kapten akal dah rasa, ok dah rumah usang ni. Atap rumah semakin baik walaupun bukan 100%. Semoga pengunjung rumah usang ni berasa selesa dengan rumah usang ini, kalau da sebarang penambahbaikan atau sumbangan bolehla diutarakan kepada kapten akal.

-the end-

Wassalam....

2 fikr:

  1. Allahu Rabbi, kena byk2kn bersyukur..

    ReplyDelete
  2. subhanallah... semoga tentera terus bersemangat melangkah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...