Pages

Ads 468x60px

Thursday, February 23, 2012

PENGASIH & KASIH SAYANG






BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Semalam, alhamdulillah sempat berada dalam "bulatan gembira" bersama pimpinan PGPI sesi 2011/2012. Pertemuan lebih berkisar mengenai adab ukhwah dalam gerakan dakwah. Beberapa perkongsian sempat dirakamkan buat peringatan diri dalam mengharungi samudera sebagai abdillah.

Yang pertamanya mengenai soal ukhwah dalam gerakan dakwah:
1) Saling bantu-membantu dalam gerak kerja, sesuai dengan firman Allah dalam surah as-soff ayat ke-4:
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

2) Saling memperingati antara satu sama lain, sesuai dengan firman Allah yang terakam indah dalam kalam-NYA melaui surah Al-Asr:


Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Naqib mengingatkan bahawa ukhwah bukan setakat dalam gerak kerja semata-mata kerana ukhwah islamiyah diikat dengan tali akidah. Oleh itu, ukhwah itu perlu dihayati, diteliti kerna di sini, ambo hanya kongsikan separuh sahaja dari pengisian yang sempat ambo nukilkan. Al-makulumlah~

Di sini terdapat sedikit perkongsian daripada blog ambo dhoif lagi hina mengenai ukhwah islamiyah.

Seterusnya, naqib menceritakan serba sedikit sirah para sahabat untuk diambil ibrahnya mengenai ukhwah yang terjalin antara sahabat. Hayati kisah di bawah ini:

Lelaki ini adalah think tank di dalam Perang Khandaq. Di Madinah, seorang muslimah telah mengambil hatinya…



Bukan sebagai kekasih..tetapi sebagai pilihan hati. Pilihan menurut perasaan yang halus dan suci..pilihan untuk dinikahinya.

Tetapi Madinah adalah tempat yang asing baginya. Madinah memiliki adat, bahasa, dan wajah-wajah yang belum begitu dikenalinya. Pemuda itu berfikir, melamar seorang gadis tempatan tentu menjadi urusan yang pelik bagi seorang pendatang.

Mestilah perlu ada seorang yang akrab dengan tradisi di Madinah berbicara untuknya dalam khithbah…

Maka pemuda ini menyampaikan isi hatinya kepada sahabat Ansar yang dipersaudarakan kepadanya, Abu Dharda’.

“Subhanallah, walhamdulillah ..”, girang Abu Dharda’ mendengarnya.

Maka setelah dilakukan segala persiapan, beriringanlah kedua sahabat itu menuju ke sebuah rumah di penjuru kota Madinah.

Rumah seorang wanita yang solehah lagi bertaqwa.

“Saya adalah Abu Dharda’ dan ini adalah saudara saya, Salman seorang Parsi. Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya.

Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah SAW, sehingga baginda menyebut beliau sebagai ahli baitnya. Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar puteri anda untuk disunting”, fasih Abu Dharda’ menutur bicaranya.

“Adalah satu penghormatan bagi kami menerima anda berdua, sahabat Rasulullah yang mulia. Dan adalah penghormatan bagi keluarga ini bermenantukan seorang sahabat Rasulullah yang utama. Akan tetapi hak menerima ini sepenuhnya saya serahkan pada puteri kami”. Tuan rumah memberi isyarat ke arah hijab yang di belakangnya sang puteri menanti dengan penuh debaran.

“Maafkan kami kerana terpaksa berterus terang”, kata suara lembut itu. Ternyata sang ibu yang berbicara mewakili puterinya. “Tetapi kerana anda berdua yang datang, maka dengan mengharap redha Allah saya menjawab bahawa puteri kami menolak pinangan Salman. Namun jika Abu Dharda’ juga memiliki urusan yang sama, maka puteri kami telah menerima pinangan itu.”

Jelas sekali. Sikap terus terang yang begitu mengejutkan, ironi dan indah! Sang puteri lebih tertarik kepada pengantar daripada pelamarnya!

Ya, memang mengejutkan dan ironi. Apa yang indahnya?? Yang indahnya adalah reaksi Salman.

Bayagkan sebuah perasaan, di mana cinta dan persaudaraan bergejolak berebut tempat di dalam hati.

“Allahu Akbar!!” seru Salman. “Semua mahar dan nafkah yang telah ku sediakan akan aku serahkan kepada Abu Dharda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”


Sesungguhnya Kekasih kita, Nabi Muhammad S.A.W bersabda :
" Tidak beriman seseorang sehingga ia mengasihi saudaranya melebihi daripada dirinya sendiri"

Dari Hasan dari Rasulullah S.A.W, baginda bersabda:
"umatku masuk syurga bukanlah keran banyak solat dan puasa tetapi disebabkan selamatnya hati dan kemurahan jiwa dan kasih sayang sesama muslim"

Baginda bersabda:
"Sesiapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi dan siapa yang tidak pemaaf, takkan dimaafi pula"

Indahnya kasih sayang, tidak cukup untuk kunukilkan mengenai kasih sayang. Kasih sayang bukan hanya sesama manusia, tetapi kepada semua makhluk ciptaan Allah.

Bukhari meriwayatkan dalam Shahih-nya dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda, "Ketika seorang laki-laki sedang berjalan, dia merasakan kehausan yang sangat, lalu dia turun ke sumur dan minum. Ketika dia keluar, ternyata ada seekor anjing sedang menjulurkan lidahnya menjilati tanah basah karena kehausan. Dia berkata, 'Anjing ini kehausan seperti diriku.' Maka dia mengisi sepatunya dan memegangnya dengan mulutnya, kemudian dia naik dan memberi minum anjing itu. Allah berterima kasih kepadanya dan mengampuninya." Para sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, apakah kita bisa meraih pahala dari binatang?" Beliau menjawab, "Pada setiap hati yang basah terhadap pahala."

Muslim meriwayatkan dalam Shahih-nya dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu alaihi wa sallam bersabda, "Seorang wanita pezina melihat seekor anjing yang berputar-putar di atas sumur pada hari yang panas. Anjing itu menjulurkan lidahnya karena kehausan. Lalu wanita itu menimba air dari sumur dengan sepatunya, maka dia diampuni."

Dalam riwayat Bukhari dari Abu Hurairah, Seorang wanita pezina diampuni. Dia melewati seekor anjing di bibir sumur yang sedang menjulurkan lidahnya. Nabi shallallahu alaihi wa sallam bersabda, "Ia hampir mati karena haus. Lalu wanita itu melepas sepatunya dan mengikat dengan kerudungnya dan menimba air dengannya untuk anjing itu. Dia diampuni karenanya."


Pada akhir bicara naqib, beliau menegaskan bahawa kepentingan kasih-sayang.
Kasih sayang menyebabkan islam berkembang,
kasih sayang menyebabkan Ansor dan Muhajirin bersatu,
Kasih sayang menyebabkan ramai orang bukan islam memeluk islam
Kasih sayang menyebabkan yang pahit jadi manis
Kasih sayang menyebabkan yang susah jadi mudah...

Wallahualam..

0 fikr:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...